Een merkbaar verschil.

Wat is een distributieriem en waarom moet het preventief vervangen worden?

Moet de distributieriem van je auto vervangen worden? Dan vormt dit soms een groot onderdeel van de onderhoudsbeurt van je auto. In dit artikel leggen we in gewonemensentaal uit wat een distributieriem doet en waarom hij soms vervangen moet worden, ook al rijdt je auto nog perfect.

Wat doet een distributieriem?

Een distributieriem is een heel belangrijk onderdeel van een automotor.

Zoals je misschien wel weet, heeft een automotor meerdere cilinders waarin de benzine of de diesel tot verbranding wordt gebracht.

Bij deze cilinders bevinden zich verschillende soorten bewegende onderdelen: de krukas met de zuigers (onderin), en de nokkenassen met de kleppen (bovenin).

  • De krukas is de uitgaande as van de motor en wordt aangedreven door op-en-neer-gaande zuigers. De explosieve verbranding van de brandstof zorgt ervoor dat de zuigers op en neer gaan.
  • De nokkenas is verantwoordelijk voor het op-en-neer bewegen van de kleppen, maar wordt niet direct door de zuigers aangedreven. De kleppen openen als de zuiger zich onderin bevindt en zorgen voor de toevoer van brandstof en de afvoer van uitlaatgassen.

Omdat de nokkenas niet direct door de zuigers wordt aangedreven, moet hij op een andere manier worden aangedreven en toch met dezelfde snelheid als de krukas draaien. De nokkenas moet dus op een of andere manier in verbinding staan met de krukas. Ook moeten er andere onderdelen met dezelfde snelheid als de krukas worden aangedreven, zoals de waterpomp. Je raadt het al: de distributieriem is hiervoor verantwoordelijk.

Slijtage distributieriem

De distributieriem is een getande riem die de krukas met de nokkenas verbindt. Dit zorgt ervoor dat de kleppen op exact hetzelfde moment als de zuigers op en neer bewegen.

Na verloop van tijd zal de distributieriem echter slijten. Dit zorgt ervoor dat de riem over de tanden van de tandwielen kan slippen. 

Motorschade

Het slippen van de distributieriem moet te allen tijde voorkomen worden, omdat dit zeer schadelijke gevolgen heeft: de kleppen zullen dan op een ander moment bewegen dan de zuigers.

Je kunt je voorstellen wat er dan gebeurt: als een klep (die naar beneden opent) nog niet helemaal gesloten is, maar de zuiger komt al wel op zijn bovenste punt in de cilinder, dan botst de zuiger tegen de klep aan en ontstaat er grote schade aan de kleppen.

Deze schade loopt al snel in de papieren: het repareren van een motorblok met schade aan de kleppen en de zuigers loopt al snel in de duizenden euro’s. 

Preventief vervangen

Daarom moet een distributieriem altijd preventief vervangen worden na een bepaald aantal kilometers. Maar als je veel korte ritten rijdt, of als je auto regelmatig lange tijd stilstaat, dan kan de riem sneller slijten of uitdrogen waardoor de distributieriem eerder vervangen moet worden.

Wanneer moet de distributieriem vervangen worden?

Een distributieriem kan niet pas vervangen worden als hij versleten of gebroken is. Op dat moment ben je vaak al te laat en zijn de kleppen beschadigd. Zorg er daarom altijd voor dat je de vervangingsinterval aanhoudt die de fabrikant heeft opgegeven, bijvoorbeeld na elke 100.000 of 150.000 kilometer.

Wat kost het vervangen van een distributieriem?

Een distributieriem op zichzelf is geen duur onderdeel. Voor de meeste automodellen beginnen de prijzen van zo’n riem rond de vijftig euro. Het daadwerkelijk vervangen van de distributieriem kost echter de nodige arbeidsuren – een automonteur is er al snel zo’n twee tot drie uur mee bezig.

Offerte Distributieriem vervangen.

Wil je meer weten?

Deel dit bericht