Bel voor al je vragen
088 12 30 609
088 12 30 609
maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur
Bel voor al je vragen 088 12 30 609
maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur
home
werkzaamheden
over ons
contact
Bel voor al je vragen naar 088 12 30 609
Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur
Moet de distributieriem van je auto vervangen worden? Dan vormt dit soms een groot onderdeel van de onderhoudsbeurt van je auto. In dit artikel leggen we in gewonemensentaal uit wat een distributieriem doet en waarom hij soms vervangen moet worden, ook al rijdt je auto nog perfect.
Een distributieriem is een heel belangrijk onderdeel van een automotor.
Zoals je misschien wel weet, heeft een automotor meerdere cilinders waarin de benzine of de diesel tot verbranding wordt gebracht.
Bij deze cilinders bevinden zich verschillende soorten bewegende onderdelen: de krukas met de zuigers (onderin), en de nokkenassen met de kleppen (bovenin).
Omdat de nokkenas niet direct door de zuigers wordt aangedreven, moet hij op een andere manier worden aangedreven en toch met dezelfde snelheid als de krukas draaien. De nokkenas moet dus op een of andere manier in verbinding staan met de krukas. Ook moeten er andere onderdelen met dezelfde snelheid als de krukas worden aangedreven, zoals de waterpomp. Je raadt het al: de distributieriem is hiervoor verantwoordelijk.
De distributieriem is een getande riem die de krukas met de nokkenas verbindt. Dit zorgt ervoor dat de kleppen op exact hetzelfde moment als de zuigers op en neer bewegen.
Na verloop van tijd zal de distributieriem echter slijten. Dit zorgt ervoor dat de riem over de tanden van de tandwielen kan slippen.
Het slippen van de distributieriem moet te allen tijde voorkomen worden, omdat dit zeer schadelijke gevolgen heeft: de kleppen zullen dan op een ander moment bewegen dan de zuigers.
Je kunt je voorstellen wat er dan gebeurt: als een klep (die naar beneden opent) nog niet helemaal gesloten is, maar de zuiger komt al wel op zijn bovenste punt in de cilinder, dan botst de zuiger tegen de klep aan en ontstaat er grote schade aan de kleppen.
Deze schade loopt al snel in de papieren: het repareren van een motorblok met schade aan de kleppen en de zuigers loopt al snel in de duizenden euro’s.
Daarom moet een distributieriem altijd preventief vervangen worden na een bepaald aantal kilometers. Maar als je veel korte ritten rijdt, of als je auto regelmatig lange tijd stilstaat, dan kan de riem sneller slijten of uitdrogen waardoor de distributieriem eerder vervangen moet worden.
Een distributieriem kan niet pas vervangen worden als hij versleten of gebroken is. Op dat moment ben je vaak al te laat en zijn de kleppen beschadigd. Zorg er daarom altijd voor dat je de vervangingsinterval aanhoudt die de fabrikant heeft opgegeven, bijvoorbeeld na elke 100.000 of 150.000 kilometer.
Een distributieriem op zichzelf is geen duur onderdeel. Voor de meeste automodellen beginnen de prijzen van zo’n riem rond de vijftig euro. Het daadwerkelijk vervangen van de distributieriem kost echter de nodige arbeidsuren – een automonteur is er al snel zo’n twee tot drie uur mee bezig.
Laat de distributieriem op tijd vervangen. Als de riem breekt loopt de motor vast met enorm hoge reparatiekosten tot gevolg.
Waarom moet de airco van mijn auto bijgevuld worden? Die vraag krijgen wij regelmatig gesteld bij periodieke checks, zoals onze wintercheck, zomercheck of grote beurt. In dit artikel leggen we het je uit.
Offerte Distributieriem vervangen.
Wil je meer weten?
Deel dit bericht