Een merkbaar verschil.

Een lekke band? Zo kun je het zelf onderweg oplossen!

Een lekke band gebeurt altijd precies op het verkeerde moment. Je bent bijvoorbeeld net langs een benzinestation gereden en je weet dat je er voor tientallen kilometers geen meer tegen zult komen.

Het is dan erg nuttig om zelf de kennis te bezitten hoe een lekke band (tijdelijk) kan worden gerepareerd. Dit is van groot belang niet alleen voor de veiligheid van jou en anderen, maar ook omdat met een platte band rijden het wiel enorm kan beschadigen. In dit artikel zullen alle mogelijkheden in zo’n situatie voor je uitgelegd worden.

Tijdelijke reparatie

Kijk eerst of er resten van het object dat de band lek heeft gemaakt nog in de band zitten. Als deze er niet meer in zitten, zorg dan dat je water of een andere vloeistof over de band heen spuit. Je kunt dan door middel van luchtbelletjes zien waar het lek of de lekken zit(ten).

Nu het lek is gevonden, moet je de band repareren. Dit wordt vaak tijdelijk opgelost door middel van de volgende twee methodes.

Methode 1: een prop

Een veelgebruikte noodreparatie is het gebruik van rubberen bandenproppen, plakstrips en reparatieplugs. Zorg dat je deze altijd in de auto hebt liggen, zodat je altijd voorbereid bent. Je brengt een prop op de volgende manier aan:

  1. Zorg dat het wiel zo schoon mogelijk is
  2. Je dicht het gat d.m.v. de prop, strip of plug
  3. In het geval van een prop knip je het overige materiaal af
  4. Breng de band op druk, bijvoorbeeld met een fietspomp
  5. Laat zo snel mogelijk je band vervangen

Methode 2: vulschuim

Er zit een voorwaarde aan methode 1 vast: het lek mag niet groter zijn dan 6 mm. Vulschuim is dan een handige optie voor het tijdelijk repareren van een lekke band met een groter lek. Dit doe je op de volgende manier:

  1. Draai de ventieldop eraf
  2. Zet de spuitbus op het ventiel
  3. Spuit de band vol tot de juiste luchtdruk is bereikt
  4. Laat zo snel mogelijk je band vervangen.

Wiel vervangen

Het is ook heel eenvoudig om zelf het wiel te vervangen. Hiervoor dien je wel een reservewiel bij je te hebben.

Stap 1: het juiste gereedschap bezitten

Voor het vervangen van een wiel heb je het volgende gereedschap nodig:

  • een krik,
  • een kruissleutel,
  • een schroevendraaier
  • en uiteraard het reservewiel.

Stap 2: de auto voorbereiden

Zorg dat de auto in de eerste versnelling, op de handrem en op een rechte ondergrond staat. Krik dan de auto omhoog om goed bij het wiel te kunnen.

Stap 3: de wieldop en wielmoeren losmaken

Maak de wieldop los door de schroevendraaier tussen het wiel en de dop te zetten. Draai vervolgens met de kruissleutel de wielmoeren los.

Stap 4: het wiel vervangen

Haal het wiel met de lekke band eraf en plaats het reservewiel erop. Draai de moeren weer aan, maar doe dit niet een voor een. Draai eerst elke moer een stukje aan en draai ze daarna kruislings strakker totdat de moeren goed vast zitten.

Stap 5: de auto laten zakken

Laat de auto hierna weer voorzichtig zakken en draai de moeren nog een keer goed aan. Berg alle spullen weer op en dan kun je er weer tegenaan!

Auto-onderhoud in heel Nederland

Budgetservice is een vereniging van dealers. In hun eigen werkplaats voeren zij onderhoud uit aan jouw auto tegen een vaste, scherpe prijs, maar wél met de service en kwaliteit die je gewend bent van een dealer. Neem contact met ons op via e-mail of telefoon.

Offerte Grote onderhoudsinspectie.

Wil je meer weten?

Deel dit bericht